
Als bij de overdracht van de woning blijkt dat er nog reparaties verricht moeten worden, dan maakt de beheerder hier afspraken over. Als je eenmaal een poosje in de woning zit, dan kan er natuurlijk ook altijd iets stuk gaan. Op deze pagina vind je informatie over wie waar verantwoordelijk is en welke stappen je moet ondernemen bij onderhoud of reparaties.



In het onderhouds-abc kun je lezen wanneer wij de kosten van de reparatie voor onze rekening nemen en wanneer de reparatie voor jouw rekening komt.
Als bij een reparatie blijkt dat onderdelen als gevolg van normaal gebruik versleten zijn, dan worden deze onderdelen voor rekening van de SHWJ vervangen.


Voor een reparatieverzoek kun je telefonisch contact met ons opnemen van maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 16.30 uur. Op vrijdag zijn we bereikbaar van 8.30 tot 13.00 uur. De SHWJ is bereikbaar op telefoonnummer 071 513 46 18.


In de avonduren en het weekeinde kun je spoedreparaties melden bij onze boodschappendienst Intertel, telefoonnummer 070 324 44 55. Intertel zorgt er voor dat er een bedrijf bij je langs komt om de reparatie uit te voeren. Er moet wel sprake zijn van een echte spoedreparatie. Als je Intertel inschakelt voor klachten die niet dringend zijn of al tijdens kantooruren bekend waren, dan worden de kosten van de reparatie bij jou in rekening gebracht.


Vraag voor je de SHWJ belt altijd even bij buren na of ze ook problemen met de cv hebben. Controleer bij een cv-storing ook altijd eerst of de radiator ontlucht moet worden Als je niet weet hoe je dit moet doen, bel dan het SHWJ voor instructies.
Tijdens kantooruren kun je cv-storingen melden op ons kantooradres: Breestraat 55, Leiden, telefoonnummer 071 513 46 18.
Buiten kantooruren meldt je storingen bij onze boodschappendienst Intertel, telefoonnummer 070 324 44 55. Intertel zorgt er vervolgens voor dat er een bedrijf bij je langs komt om het probleem te verhelpen.
Complex Koningstraat: waterdruk controleren
De woningen in het complex aan de Koningstraat hebben een eigen cv-ketel. Controleer bij een cv-storing in de Koningstraat altijd eerst even of er voldoende waterdruk is. Als blijkt dat het water bijgevuld moet worden klik dan op onderstaande link van het NUON voor meer informatie over het bijvullen van het water:


Verstoppingen kun je tijdens kantooruren melden op ons kantooradres: Breestraat 55, Leiden, telefoonnummer 071 513 46 18. Buiten kantooruren kun je ernstige verstoppingen melden bij onze boodschappendienst Intertel, telefoonnummer 070 324 44 55. Intertel zorgt ervoor dat er een bedrijf bij je langs komt om de verstopping te verhelpen. Als je Intertel inschakelt voor klachten die niet dringend zijn of al tijdens kantooruren bekend waren, dan worden de kosten van de reparatie bij jou in rekening gebracht.
Tip: controleer regelmatig of er haren in het doucheputje zitten
Controleer bij een verstopping van het doucheputje altijd zelf eerst of er misschien haren en/of zeepresten in het doucheputje zitten. In de meeste gevallen loopt het putje weer door nadat de haren/zeepresten verwijderd zijn.
Tip: verstopping voorkomen
Graag willen we je vragen om geen vet, olie of kattengrind door de wc te spoelen. Ook vochtige toiletdoekjes, verbandartikelen en condooms mogen niet door de wc worden gespoeld. Als er bij het ontstoppen zaken in het riool worden aangetroffen die hier niet in thuis horen, dan worden de kosten van het ontstoppen in rekening gebracht bij degene die de verstopping veroorzaakt heeft.


Controleer regelmatig of de mechanische ventilatie goed werkt en zorg dat de roosters goed schoon blijven. Ook is het belangrijk om altijd goed te ventileren. Zet na het douchen de douchedeur open en maak de muren en vloer van douche na gebruik droog. Dit doe je het makkelijkst met een ruitenwisser. Met goed drogen en ventileren kan je schimmelvorming op het plafond en/of op de muren voorkomen.


Schimmel kun je zelf op een eenvoudige manier bestrijden. Vul een plantenspuit met water en voeg hier wat bleekwater of brandspiritus aan toe. Spuit hiermee vervolgens op de schimmelplekken. Je hoeft niet na te spoelen. De plekken trekken vanzelf weg.
Klik hier voor de folder van het ministerie Volkshuisvesting over schimmel en ventilatie


Als u elektrisch kookt moet u in de meterkast kijken of uw kookplaat op 2 groepen of 3 groepen moet worden aangesloten. U kunt dit zien aan het aantal stoppen die gemerkt zijn met “koken”of “3fasengroepen”. Koopt u een nieuwe kookplaat in de winkel zal deze op 2 groepen zijn aangesloten, als uw woning een 3-fasen aansluiting (3 stoppen) heeft zal u de kookplaat moeten laten ombouwen door een erkend installateur. Mocht u niet zeker zijn welke aansluiting uw woning heeft, kunt u altijd het kantoor van de SHWJ bellen voor informatie.


Het is belangrijk dat je regelmatig de ventilatieroosters schoonmaakt. Op die manier behoud je een goede afzuiging binnen je woning.


De temperatuur van het douchewater is afgesteld op minimaal 60°C. Bij temperaturen boven de 60°C wordt de legionella-bacterie gedood. Dit betekent dus dat je normaal gesproken geen extra maatregelen hoeft te treffen om legionella tegen te gaan.
Tip: Week weggeweest? Laat het water doorstromen!
Als je langer dan een week niet thuis bent geweest, dan is het belangrijk om zowel het koude als het warme water van de douche, de wastafel en de keuken een minuut door te laten stromen. De douchekop kun je het beste even onderdompelen in een emmer met water of het sproeistuk eraf draaien. Ventileer goed of verlaat voor alle zekerheid de ruimte.


Het houtwerk, zoals de binnenkozijnen en deuren, mag alleen in overleg met de huismeester geschilderd worden. De huismeester kan je vertellen in welke kleur je het houtwerk mag schilderen. Het schilderwerk moet worden uitgevoerd overeenkomstig de richtlijnen van de folders van bouwmarkten zoals de Gamma, Praxis en Karwei.
Klik hier als je wilt weten in welke staat je de woning moet achterlaten als je verhuist.


Voor het buitenglas van de woning heeft de SHWJ een glasverzekering afgesloten. Bij glasbreuk van het buitenglas kun je zelf contact opnemen met de Samenwerkende Glasverzekering, schadealarmnummer 0800 3 888 7222. De Samenwerkende Glasverzekering zorgt ervoor dat het glas vervangen wordt.
Alleen het buitenglas is via de SHWJ verzekerd. Voor het binnenglas en de inboedel van je woning en moet je zelf een inboedelverzekering afsluiten.



Ik Huur Een Woning


Contact en Communicatie
In de communicatie tussen ons en onze (toekomstige) huurders hanteert de SHWJ een aantal strikte gedragsregels. Deze regels gelden voor zowel e-mail verkeer, telefonisch contact of persoonlijk contact met onze medewerkers en/of bedrijven die ons vertegenwoordigen op locatie of kantoor. De huisregels zijn te vinden in het onderstaande document.

